arrow_drop_up arrow_drop_down
Postmix: een systeem met een imagoprobleem
20 april 2020 

Postmix: een systeem met een imagoprobleem

Nogal wat ondernemers hebben een negatieve associatie met de term “postmix“. Het is vaak niet lekker, de drankjes zijn niet koud en er zit bijna geen prik in. De branchevereniging (FWS) en frisdrankproducenten verkondigen al jaren dat fris een flesje verdient omdat dit kwalitatief beter zou zijn. Maar is dit eigenlijk wel zo? Hoe komt het dat postmix in Nederland zo’n slecht imago heeft?

Slechte ervaringen met postmix

Dat slechte imago is veelal gevormd door negatieve ervaringen die mensen met postmix hebben gehad. Als je een colaatje bestelt wil je dat hij goed smaakt, dat hij koud is, en dat er voldoende prik in zit. Niemand zit te wachten op een drankje dat schraal is afgesteld, geen bubbels meer heeft en aangevuld is met ijs om het te koelen. 

Oude apparatuur

Zulke slechte postmix-drankjes zijn vaak het gevolg van verouderde apparatuur. Als postmixinstallaties niet regelmatig onderhouden worden zullen ze hun taak niet optimaal kunnen uitvoeren. Als je een auto niet onderhoudt kun je ook niet verwachten dat hij altijd als nieuw blijft rijden.

oude-postmix-apparatuur

Eén van de eerste postmixmachines – gemaakt van marmer

Koeling

Veel postmixkoelingen staan stof te vergaren in een kelder of kleine opslagruimte. Als de koeling echter niet goed meer werkt, dan koelt hij minder. Er ontstaan dan verschillende problemen. Het drankje is in het begin misschien nog wel acceptabel om te drinken, maar de hoeveelheid koolzuur in het drankje neemt flink af. Dit komt omdat koolzuur het best blijft zitten in koude vloeistoffen. Hoe kouder de vloeistof, des te langer duurt het voordat het gas vervliegt. Elke graad dat de temperatuur van het drankje toeneemt, verliest het dus sneller z’n prik. Een slechte koeling zorgt dus niet alleen voor slecht gekoelde drank maar ook voor drankjes zonder prik. Om het koelingsprobleem op te lossen wordt vaak veel ijs toegevoegd aan het glas, waardoor het drankje verder verwaterd en de smaak verder afneemt.

Tapkop

Ook een niet goed werkende schenkkop draagt vaak bij aan een negatieve ervaring met het postmixsysteem. Er druppelt siroop uit de tap, het is kleverig en ziet er niet hygiënisch uit. De taplepel waar je je glas tegenaan duwt is soms gammel en de knoppen op een postmix pistool zijn vaak versleten.

Postmix – een afgeschreven systeem?

Door negatieve ervaringen en een actieve campagne van de frisdrankbranche is postmix in het verdomhoekje gedrukt. Vaak wordt er gekozen om frisdrank te schenken uit een horecafles en niet met postmix te werken. Maar heb je je wel eens afgevraagd hoe zo’n flesje gevuld wordt met frisdrank?

Juist! Met een postmixsysteem!

Het systeem op zichzelf is dus niet slecht, maar de uitvoering laat vaak te wensen over!

Onderhoud is belangrijk

Veel van de problemen die bij postmix “horen” zijn te voorkomen door goed onderhoud. Als de koeling regelmatig wordt schoongemaakt door een professional zal hij langer blijven koelen en frisdranken met voldoende prik blijven leveren. Een tapkop moet elke dag schoongemaakt worden. Dit duurt niet lang, maar het moet wel gebeuren. Periodiek dient het gehele systeem gereinigd te worden door een vakman en slijtende onderdelen moeten vervangen worden. Als het onderhoud goed wordt uitgevoerd zullen veel problemen zich niet eens voordoen.

Onderhoud is belangrijk!

 

Fris verdient een flesje, het milieu verdient dit zeker niet!

Het schenken van frisdranken uit flesjes is bijzonder milieuvervuilend en alles behalve duurzaam. Het is zo vervuilend, dat elk glas frisdrank dat geschonken wordt uit een horecafles een 90% grotere ecologische voetafdruk achterlaat, in vergelijking met frisdranken uit een postmixmachine. Dit komt onder andere hierdoor:

Transport

Frisdrank bestaat voor ruim 90% uit water. Als je een vrachtwagen van een horecagroothandel ziet rijden met kratjes frisdrank is deze dus voornamelijk water aan het vervoeren. Hetzelfde water komt ook gewoon overal uit de kraan. 

Opslag

De frisdrankkratjes moeten worden uitgeladen en opgeslagen. Een arbeidsintensief klusje dat personeel veel tijd kost. Tijd die beter besteed kan worden aan bijvoorbeeld horecagasten. Vaak zijn hele opslagruimtes van een horecazaak gevuld met kratjes: zonde van de ruimte.

Koeling

Voordat ze geserveerd kunnen worden moeten de flesjes worden gekoeld. Energieslurpende  koelwanden worden gevuld met flesjes. Waarbij niet alleen de flesjes, maar ook alle lucht rondom de flesjes gekoeld wordt.

Na gebruik worden de flesjes weer ingezameld in de kratjes en worden deze weer op transport gezet richting de fabriek. De fabriek reinigt de flesjes (met veel water) en nadat ze weer gevuld zijn met frisdrank begint de hele vervuilende cyclus opnieuw. 

Postmix – de overweging waard

Een drankje dat koud is, met voldoende prik en dat perfect smaakt is prima mogelijk met een modern postmixsysteem. De techniek heeft niet stilgestaan en elk aspect van een postmixinstallatie is verbeterd. Van de koeling tot de schenkkop.
Ook is de markt continu aan het veranderen. Zo wordt de vraag naar light-frisdranken en waters met een fruitsmaakje steeds groter en vinden gasten in toenemende mate duurzaamheid erg belangrijk.

Met alle voordelen die het postmixsysteem de horecaondernemer geeft en de milieubesparing die het ons allemaal oplevert zou het op z’n minst vaker overwogen moeten worden.

Ben je overtuigd?

Klik hier om te kijken of postmix ook voor jouw onderneming interessant is